Udfordringen
I skal lave en så god varmeveksler som muligt. Det vil sige, at I skal få temperaturen til at stige så meget som muligt
Regel
Jeres lærer kommer med meget varmt vand og hælder det i beholderen. Det er en model for det varme fjernvarmevand.
Det varme vand, som kommer fra fjernvarmeværket, må ikke blandes med det kolde vand. Det kolde vand er en model for vand, der opvarmes og sendes ud i husets radiatorer.
For at bygge en rigtig god varmeveksler skal I tænke jer godt om.
Tal sammen om materialets evne til at overføre varme.
Hvilket materiale er det godt, at beholderen til koldt vand er lavet af?
Hvilket materiale er det godt, at beholderen til varmt vand er lavet af?
Gæt, om hvert enkelt materiale leder varmen godt eller dårligt.
Tal sammen om størrelsen af beholderne.
Er det smartest, at den indre beholder til koldt vand er stor eller lille?
Bliv enige om, hvilken varmeveksler I vil undersøge. Skriv jeres noter herunder.
1.
Materiale af indre beholder
2.
Størrelse på indre beholder
3.
Materiale af ydre beholder
4.
Størrelse på ydre beholder
Der må ikke løbe varmt vand ned i det kolde vand
1.
Start-temperatur - koldt vand i indre beholder
2.
Højeste temperatur - vand i indre beholder
3.
Beregn stigning i temperatur
Diskuter, hvordan I kan bygge en bedre varmeveksler. Det drejer sig om, hvordan I kan få opvarmet det kolde vand i den indre beholder til en højere temperatur end i jeres gamle varmeveksler.
Nye og bedre beholdere
Bliv enige om en strategi. Skriv jeres noter herunder.
1.
Materiale af indre beholder
2.
Hvor godt er materialet til at overføre varme?
3.
Størrelse på indre beholder
4.
Hvorfor har I valgt denne størrelse?
5.
Materiale af ydre beholder
6.
Hvor godt er materialet til at overføre varme?:
7.
Størrelse på ydre beholder
8.
Hvorfor har I valgt denne størrelse?
1.
Start-temperatur på koldt vand i indre beholder
2.
Højeste temperatur på vand i indre beholder
3.
Beregn stigning i temperatur
4.
Hvordan blev resultatet af den nye varmeveksler i forhold til den første?
5.
Hvorfor blev resultatet sådan for den nye varmeveksler?
Hent materialer til jeres model af et hus med radiator.
Den hvide burgerbakke er en model af et hus.
Dåsen inde i huset er en model af en radiator.
Aktivitet
1.
MÅLT: Starttemperatur af husets luft
2.
GÆT: Højeste temperatur af husets luft
3.
MÅLT: Højeste temperatur af husets luft
4.
Beskriv, hvor tilfredse I er med jeres opvarmning af husets luft?
Præsentationen skal indeholde:
Øv jer på at præsentere jeres bedste varmeveksler for resten af klassen.
Fortæl og vis, hvad I vil sige til en anden gruppe.
Hjælp til at forbedre præsentationen
Feedbackgruppen kommenterer på:
Derefter bytter I om, og den anden gruppe præsenterer.
I hjælper med at gøre præsentationen bedre.
Præsentation
Alle grupper præsenterer deres varmeveksler for hinanden.